Get your massage on!

12 oktober 2017
  • Waarom masseren?
  • Waarom masseer jij alleen klacht gerelateerd?
  • En om de hoeveel weken moet ik mij laten masseren dan?

Dat zijn vragen die ik vaak gesteld krijg.

Mijn filosofie is dat iedereen zich een aantal keren per jaar preventief zou moeten laten masseren. Zie het als een APK voor jouw lichaam. Beter goed onderhoud dan eventuele pijnklachten laten opbouwen totdat je bij de fysio of nog erger pijnpoli terecht komt. Een masseur kan door massage pijn verlichten, herstel bevorderen en in een vroeg stadium jouw adviseren om naar een specialist te gaan om verergering van de klachten te voorkomen.

Iedereen heeft een eigen reden waarom hij/zij gemasseerd wil worden. Denk aan pijnlijke spieren, chronische klachten zoals vermoeidheid, migraine, fibromyalgie etc., om meer energie en betere focus te krijgen, beter te kunnen slapen, om sportprestaties te verbeteren of om de stofwisseling en doorbloeding te verbeteren.

Mijn cliënten bestaan onder andere uit sporters die hun prestatie willen verbeteren, mensen die veel in de auto zitten of achter de computer zitten met nek/schouder/rugklachten, mensen met chronische klachten die verlichting in pijn zoeken, mensen die voor hun beroep herhalende handelingen verrichten en/of veel staan; denk aan kappers, leraren, glazenwassers, mensen uit de zorg, muzikanten, maar ook mensen met een slechte houding.

Je ziet dat het heel persoonlijk is waarom iemand zich laat masseren. Daarom is een goed intakegesprek de eerste stap van de massage. Op basis hiervan kan ik uit de verschillende massagetechnieken hetgeen kiezen dat de beste werking heeft inzake de klachten. Omdat een massage ontvangen en verwerkt moet worden door jouw lichaam vind ik het van essentieel belang om te weten wat jouw energielevel is voor die dag. Dit kan dus bij iedere massage anders zijn. Een massage is te vergelijken met een workout. Als jij oververmoeid bent en dan tot het uiterste gaat in de sportprestatie heeft het veelal een tegenstelde uitwerking. In plaats van dat het je energie geeft wordt je nog vermoeider. We willen balans tussen wat het lichaam goed kan ontvangen/verwerken en het beste resultaat inzake de klachten. Dat is precies de reden waarom je bij mij geen specifieke massage kunt boeken, maar we samen bekijken wat de beste oplossing voor jou is.

De frequentie is afhankelijk van het doel en de uitgangspositie. Als een sporter een kleine blessure voelt opkomen dan zullen we elkaar iedere week zien of in begin meerdere keren per week zien. Bij chronische klachten kan het prettig zijn om iedere paar weken langs te komen; om de 2 weken of om de 4 weken is een goede richtlijn. Als je het “gewoon” prettig vindt om te worden gemasseerd om stijve spieren te voorkomen, meer energie te krijgen, voor een verfrissende uitwerking, dan zou ik zeggen houd om de 6 tot 8 weken aan.